zondag, april 16, 2006

op weg naar het eindsignaal

Zijn definitieve afscheid als actief profvoetballer laat nog even op zich wachten (22 juli vriendschappelijk tegen Ajax ter gelegenheid van de opening van het nieuwe Emirates stadion), vanavond was het de beurt aan de Arsenal supporters om een grote voetballer te bedanken, misschien zelfs eren. Hij deed dit op gepaste wijze, met een goal en een assist (zie in de link het verslag: http://www.arsenal.com/matchreport.asp?thisNav=fixtures&fxid=292002)

Ik beschik niet over een te groot voetbalhart, en beschouw me zeker niet als kenner. Ik geniet er wel altijd van te luisteren naar de verhitte discussies tussen mijn vrienden, waarvan velen zichzelf wél als voetbalfan en -kenner beschouwen. Enkelen kunnen vanwege hun clubkeuze bij voorbaat al niet serieus genomen worden op dit gebied, zo is Klaas een trouwe fan van Feijenoord. Anderen kunnen moeiteloos de speler benoemen die op 24 mei 1995 een 'assist' gaf op Kluivert die vervolgens met een laf puntertje AC Milan-keeper Sebastiano Rossi versloeg in de finale van de Champions League (1-0), maar missen het vermogen om de patronen op het veld te onderscheiden. Mijn vriendenkring is dus een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. En ik luister graag mee.

Met betrekking tot de nog-scholier Bergkamp, hij zal zo'n zeventien jaar geweest zijn, kan ik me nog herinneren dat hij tijdens één van onze wintersporten het onderwerp was van hevige controverse. Hij had net zijn opwachting gemaakt in het eerste van Ajax, en presteerde erg goed in die periode . Zelf vond ik hem een technisch beperkte speler, goede gezien Dieter;)), die telkens met eenzelfde soort van haringtruck (een hockeyterm) zijn tegenspeler voorbij rende. Sjef, een studievriend van mijn vader had het indertijd in mijn herinnering beter in de peiling. En noemde hem een belofte van de toekomst. Volgens mij is die avond zelfs het traditionele potje 'Rikken' om de harde Pfennigen niet doorgegaan. Dat was een unicum.

Bergkamp, 2 jaar ouder dan ik, durfde niet te vliegen, en deed dat dus ook niet. Schitterend. Toch heeft hij ons vele mooie momenten op continentaal Europa gegeven. Voor precieze details hieromtrent graag contact opnemen met één van mijn voetbalwijze vrienden. Daar dank ik Dennis voor, het is tenslotte niet alleen een mooi spelletje, maar het belangrijkste van de niet-belangrijke zaken op ons wereldje.

Excuus voor alle clichés, dat schijnt er bij te horen wanneer het Koning Voetbal betreft.

Prettig Pasen,

Dieter Poortman

Geen opmerkingen:

test