maandag, februari 06, 2006

plannen voor Zuid Amerika?

Planning to study Spanish? Raft the Amazon? Hike the Inca Trail? Work on an archaeological dig? Find volunteer work? Explore the Galapagos? Scuba dive? Climb Aconcagua? Kayak the Apurima? Soak up sun on the beach? Drive or bicycle around the continent? Join an expedition? Or look for birds? Klik dan hier explorers

Graag had ik hier wat statistiekjes willen laten zien die mijn hypothese zouden bevestigen dat het aantal Nederlanders dat op reis gaat naar Zuid Amerika sterk stijgt. Helaas kon ik dit soort cijfers niet vinden op het Internet, in ieder geval niet zonder te betalen. De WTO, World Tourism Organization (niet te verwarren met de World Trade Organization) heeft alle cijfers tot zijn beschikking maar wil deze slechts voor 5 dollar per land electronisch naar mij versturen.

Ten tijde van het schrijven van mijn doctoraal scriptie 'The Economic Value of Marine Biological Diversity around Small Island Developing States' waren dit soort cijfers nog niet centraal beschikbaar. Ook de bibliotheek van de Verenigde Naties in Genève, waar ik stage liep bij de I.W.C.O. (Independent World Commission on the Oceans), bracht geen uitkomst. Ik herinner mij nog dat ik toen was aangewezen op welwillende ambtenaren aan het andere eind van de wereld op mij onbekende, kleine, en soms paradijselijke eilandjes. Zo ontving ik, enkele weken overigens nadat ik mijn bul in Groningen had opgehaald, een dikke bruine envelop uit Vanuatu met vergeelde kopieën. Zo leerde ik dat Vanuatu in 1994 was bezocht door niet minder dat 1365 toeristen, met name Aziaten. Pin me niet vast op de cijfers.

Mijn hypothese over het toenemend aantal Nederlandse bezoekers aan mijn favouriete continent is weliswaar niet wetenschappelijk bevestigd is, in de praktijk merk dat een groeiend aantal mensen in mijn omgeving richting Zuid Westen vliegt, met name naar Argentinië. Omdat ik dit aanmoedig heb ik hierboven een linkje geplakt van de South American Explorers Club, een vrijwilligersorganisatie die her en der verspreid over dit Gouden continent clubhuizen beheert. Hier kunnen reizigers terecht voor lokale info over cultuur, touristische trips, veiligheids-updates en vrijwilligerswerk. En een praatje met mede-reizigers. Een aanrader. And don't hesitate to call me in case of questions;)

1 opmerking:

Anoniem zei

eens..

test