maandag, februari 20, 2006

La Savoie

De olympische winterspelen in Turijn nemen me terug naar 1989/1990. Na het behalen van mijn middelbare schooldiploma ben ik zo bevoorrecht een jaar te mogen studeren in Frankrijk, aan de Université de Savoie, te Chambéry. Perfect aan de rand van de Alpen, met uitzicht op het massif des Bauges. Terug in Nederland heb ik vooral dat uitzicht nog geruime tijd gemist. De Savoie, met Chambéry als hoofdstad, noemt zichzelf graag 'carrefour d'Europe', en met enig recht. Een stukje geschiedenis (in Engels, geleend van de site van een enthousiaste Franse amateurhistoricus):

The land of Savoy was the cradle of the House of Savoy, the oldest ruling house in Europe, founded around 1000 by Humbert the Whitehanded and developed by the Counts, then Dukes of Savoy who created a sovereign state between the Kingdom of France and the Holy Roman Empire (capital Chambéry in Savoy, then Torino in Piedmont). In the beginning of the 18th century, the Dukes of Savoy became Kings of Sardinia.

Often invaded by the French, Savoy, a province in the Sardinian States, was annexed by France during the French Revolution and was part of the First Empire. Afterwards, the province was returned to the Kingdom of Piedmont-Sardinia. But, in 1860, when the Dukes of Savoy became Kings of Italy, Savoy was given to France and the Savoyard people approved this transfer by plebiscite. From that time, the historical region of Savoy formed two French departments : Savoie (chief town Chambéry) and Haute-Savoie (chief town Annecy).

De banden tussen Turijn en Chambéry zijn dus oud en vele mensen in het Italiaanse grensgebied spreken goed Frans. In mijn franse studiejaar hebben we in het kader van de culturele activiteiten nog een excursie gemaakt, op en neer met de bus over de bergpassen, maar de herinnering aan de stad Turijn is niet zeer levendig. Wel herinner ik me de goedkope drank die net over de grens te koop was in houten huisjes bij benzinestations. Mischien leuk om, met de verse herinnering van de Winterspelen, Turijn weer eens aan te doen, voor een leuk bedrag: goedkoop vliegen

Geen opmerkingen:

test