maandag, oktober 15, 2007

balans

Captains of Industry, Ministers van Staat, Klokkenluiders, Eminences Grises. Een ieder van hen staat een mooie ochtend op uit bed, bekijkt zichzelf in de spiegel en besluit tot het opmaken van zijn/haar balans. De autobiografie is populair. Ik kan dit niet onderbouwen met statistieken maar het onderbuikgevoel zegt me dat dit genre in recente jaren aan populariteit heeft gewonnen. De autobiografie biedt de hoofdpersoon de mogelijkheid om het lezende publiek het beeld te schetsen dat hij/zij zelf graag van zichzelf ziet. En talent voor schrijven is geen vereiste: een groot aantal van de autobiografien wordt, gelukkig want er verschijnen al genoeg onleesbare boeken, geschreven door ingehuurde ghostwriters.

Alan Greenspan's "Een turbulente tijd, een leven in de dienst van de economie" leest lekker weg. Luchtige anekdotes afgewisseld met selectief uit de school klappen over schimmige beleidsvorming in achteraf kamertjes van en over de voorheen op één-na-belangrijkste man ter wereld. Op bladzijde 308 begint zijn visie op de economische theorie en praktijk. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar nog niet aan toegekomen ben. Te druk met mijn eigen autobiografie op Internet;). Alan's boek is uitgegeven door uitgeverij.... Balans.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Je vergeet de belangrijkste: Ratmond van Barneveld, Barney een must-read voor elke Hagenaar/ees!

Anoniem zei

Ben ook op pag 308, hoofdstuk 12, tot een stilstand gekomen.
FD

test