zaterdag, september 01, 2007

upside down


schrijven
Originally uploaded by dakriz.
Arabisch schrift schrijft en leest van rechts naar links. Ongetwijfeld wen je eraan. Gister in de trein op weg naar de jaarclubborrel in A'dam zat ik naast een man die van boven naar beneden schreef. Ik probeer het beeldend uit te leggen, want het zag er nogal absurd uit. Hij had voor zich een A4 t'je en draaide dat 90 graden zodat het in zogenaamde 'portrait' stand voor zich op een boek op zijn knieen lag. Vervolgens begon hij van boven naar beneden te schrijven, zodanig dat hij, wanneer hij het papier weer terugdraaide, het geschrevene normaal kon lezen. Erg vreemd. Ik herinner me dat ik, ik meen lagere of begin middelbare scholol, ook een tijdelijke afwijking had: sommige woorden of getallen begon ik 'achteraan' op te schrijven, alsof mijn gedachten sneller gingen dan mijn schrijvende hand en ik alvast de meest recente lettergreeep in mijn gedachten op papier wilde zetten, terwijl de eerste lettergrepen van het woord, of getal, nog niet op papier stonden. Ook raar. Alles is goedgekomen. Benieuwd of we over twintig jaar uberhaupt nog met inkt schrijven. Ik doe het zo weinig dat het altijd weer onwennig voelt om de pen ter hand te nemen. Nu richting Den Haag Beatstad. Moet nog wat kaartjes verkopen.

Geen opmerkingen:

test