zondag, augustus 20, 2006

Sofitel Senegal


Sofitel Senegal
Originally uploaded by Poortje.

de keuze van een foto bij dit stukje was niet erg groot. Welgeteld 11 foto's heb ik op de valreep vrijdagavond genomen tijdens mijn verblijf in Dakar, Senegal. En daarvan was de helft bewogen, onderbelicht of met verkeerde witbalans. Deze foto laat het mooie Senegal zien en is natuurlijk niet representatief voor het land.

De herinneringen aan de oude kolonisator zijn nog sterk: croissants, franse auto's, en de Franc CFA (gekoppeld inmiddels aan de Euro sinds het verdwijnen van de franse Franc) springen direct in het oog. Toch is er nog een stukje Nederlands historie te vinden: het eiland Gorée. Uit Wikipedia:

"Gorée is een eiland op vier kilometer van Dakar, voor de kust van Senegal. Een tijdlang was dit eiland in het bezit van de Verenigde West-Indische Compagnie, die het naar het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee noemden. Ze bouwden ook 2 forten op het eilandje. Het eiland was van de 16e tot de 19e eeuw een van de centra van de transatlantische slavenhandel. De Nederlanders hebben het eiland eerst verloren aan Engeland, waar ze het van terug veroverden. Maar later kwam het eilandje alsnog in Franse handen. Zij voegden het bij hun kolonie Senegal."

Ik ben er wegens tijdgebrek niet geweest., wellicht tijdens een volgende trip aan Senegal in November. Ik voel ook wel voor een iets langere rugzak-vakantie daar in de winter, om het andere, armere Senegal te leren, waarvan ik alleen vanuit de taxi wat heb kunnen zien.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi! Ik zou het doen. Morgen trainen. gr fr

test