Eerst een stukje van nu.nl, dat mijn aandacht trok toen ik na mijn risottto met oesterzwammen (Italië) met lam (Nieuw-Zeeland), Caprese (Spanje, Italië) en Pinot Blanc (Frankrijk) de compu weert startte en het laatste nieuws bekeek:
----
EU: lagere tarieven voor mobiel bellen naar buitenland
BRUSSEL - De Europese Unie wil maatregelen nemen om telecombedrijven te dwingen lagere kosten in rekening te brengen voor internationaal mobiel bellen. Volgens de zaterdageditie van de Financial Times zal Europees Commissaris Viviane Reding de komende week met voorstellen komen om veelal hoge kosten terug te brengen.
De zakenkrant zegt te weten dat Reding aanstuurt op fors lagere 'roaming-kosten'. Ze wil dat telecomaanbieders zowel nationaal als internationaal dezelfde kosten in rekening brengen voor het tot stand komen van verbindingen. Het gaat zowel om bellen naar het buitenland als het gebeld worden vanuit het buitenland.
Een anonieme EU-functionaris zegt dat de EU "niet kan accepteren dat burgers worden bestraft op hun rekening voor de mobiele telefoon alleen omdat ze een grens zijn gepasseerd. We zijn ervan overtuigd dat onze actie tot lagere prijzen zal gaan leiden."
Dit is een linkje naar het betreffende artikel uit de Financial Times.
------
Allereerst, ik ben natuurlijk enigszins bevooroordeeld omdat ik in de mobiele telecom werkzaam ben. Daar staat tegenover dat ik bekend met de geschiedenis van de sector en de huidige business modellen ken. Daarnaast heb ik mij tijdens mijn BOFEB-opleiding verdiept in de rol van de overheid en de economische argumenten die een overheid kan hebben om actief ingrijpen in markten te rechtvaardigen. Met deze achtergrond in uw achterhoofd wil ik kort schetsen, het blijft tenslotte een weblog, waarom bovenstaande uitspraken van een EU-commissaris, die overigens niet als een verassing komen, mij tegenstaan.
In het overgrote deel van Europa heeft de overheid eind jaren '90 (GSM) en begin van deze eeuw (UMTS) de schaarse etherfrequenties verdeeld met behulp van grootscheepse veilingen. Hierbij zijn miljarden in de staatskas gestroomd. Een klein aantal landen heeft de beschikbare frequenties toegekend op basis van zogenaamde 'Beauty Contests'. Hierbij konden mobiele operatoren door middel van gedetailleerde plannen aantonen dat zij de beste papieren hadden om de schaarse frequenties optimaal te benuten. Ook Libertel Nederland, nu Vodafone, heeft overigens zo de beschikking gekregen over een aantal GSM 900-frequenties (eind 1994). Voormalig monopolist KPN Mobile had deze al eerder om niet verkregen. Deze frequenties maakten deel uit van de 'bruidschat' die de groenen meekregen bij de privatisering van KPN.
Feit is dat de overheid met het beeindigen van haar rol als 'veilingmeester' zich stilletjes heeft teruggetrokken waar het aankwam op optimale uitrol van de mobile GSM- en UMTS-netwerken. Tegelijkertijd grijpen nationale toezichthouders rechtstreeks in in de tarieven die mobiele netwerkbedrijven in rekening mogen brengen, roept de politiek om lagere SMS-tarieven en, getuige bovenstaand artikel van vandaag, gaat zelfs de EU zich rechtstreeks bemoeien met de roamingtarieven.
In concreto betreft mijn kritiek:
-De nationale overheid heeft geen doeltreffend nationaal coherent antennebeleid. Dit betekent dat mobiele netwerkbedrijven bij de uitrol van hun netwerk in elke gemeente te maken hebben met andere regels. Resultaat daarvan is dat netwerkbedrijven, met name de partijen die na 1999 op de markt waren, grote moeite hebben een concurrerend netwerk te bouwen in die gemeenten.
-De overheid heeft geen actieve stellingname in de discussie omtrent de gezondsheidsaspecten rondom GSM en UMTS-antennes. Daarbij zij vermeld dat de technische standaarden van GSM en UMTS resultaat zijn van jarenlang onderzoek en onderhandelingen tussen en met onder andere mobiele operators, nationale regelgevers en netwerkleverantiers. De onwil van de nationale overheid om de bezorgdheid bij lokale overheden weg te nemen leidt er momenteel toe dat in vele gemeenten geen UMTS antennes geplaatst kunnen worden en de inwoners daar geen beschikking zullen krijgen over nieuwe, snelle mobiele internetdiensten.
-Overheden denken dat een lagere prijs de consument het meest dient. Op korte termijn moge dit wellicht zo lijken, op langere termijn zullen te lage tarieven echt leiden tot lagere investeringen (met name door de latere toetreders die nog bezig zijn hun marktaandeel op te bouwen, ook in de lucratievere business markt), en minder innovatieve diensten.
Begrijp mij goed, ik ben voor algemeen toezicht op concurrentie- en concentratietoezicht door de NMA (interessant overigens om te zien dat DE dominante partij op het gebied van elke vorm van telecommunicatie in Nederland zonder slag of stoot Telfort kon overnemen) maar verwacht wel ruimte voor ondernemen zoals die ten tijde van de frequentieveilingen in het vooruitzicht zijn gesteld. Dat zou beter passen bij een 'betrouwbare overheid'. De huidige situatie lijkt voor mij verdacht veel op het veranderen van de spelregels tijdens het spel. En dat is niet eerlijk, zo hebben we altijd geleerd, tenzij iedereen het ermee eens is.
Dat was het weer, genoeg geschreven, tijd voor ontspanning,
Dieter
-dit artikel is geheel en al op persoonlijke titel geschreven-
2 opmerkingen:
Eens
pfff.. wat een verhaal ;-)
Een reactie posten